2019-02-01
Przygotowanie do rozmowy o kredycie hipotecznym
Coraz częściej osoby poszukujące kredytu nie chcą tracić czasu na wizyty w bankach. Wielu z nich decyduje się na spotkanie z ekspertem kredytowym, który dysponuje ofertą kilkunastu instytucji kredytowych. Na co powinien przygotować się klient, chcący zaciągnąć kredyt – wyjaśniają eksperci Gold Finance.
Klient zainteresowany kredytem hipotecznym przychodząc na pierwsze spotkanie w powinien przede wszystkim przygotować wstępne informacje związane z uzyskiwanym dochodem gospodarstwa domowego oraz celem kredytowania. Do podstawowych dokumentów pozwalających rozpocząć analizę zdolności kredytowej jest zestawienie dochodów gospodarstwa domowego za ostatnie kilka miesięcy. – Możemy je wygenerować ze swojego systemu bankowości elektronicznej. Minimalny okres, który musimy zbadać to 3 miesiące, ale dla lepszego przygotowania oferty najlepiej zrobić zestawienie za cały rok - mówi Adrian Szklarek, starszy specjalista ds. finansów osobistych w Gold Finance Katowice.Ważną kwestią podczas spotkania z ekspertem kredytowym jest informacja o źródle oraz formie otrzymywanego dochodu: czy jest to umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt menadżerski itp. – Dla eksperta kredytowego ważnymi kwestiami są również: rodzaj i wysokość osiąganych dochodów, spłacane zobowiązania kredytowe wobec banków i innych instytucji finansowych, status majątkowy, staż pracy, a także np. liczba osób na utrzymaniu – mówi Mateusz Dłubak Dyrektor Oddziału Gold Finance w Lesznie. - Inaczej sprawa wygląda w przypadku przedsiębiorców. Tu badanie dochodów musi być przygotowane w oparciu o rachunkowość całej firmy, a najlepszym okresem do badania zdolności kredytowej jest zestawienie rachunkowe KPiR za cały poprzedni rok, plus za okres bieżący, czyli od rozpoczęcia obecnego roku kalendarzowego do ostatniego rozliczonego miesiąca – dodaje Mateusz Dłubak.
Jaki pytania zada ekspert kredytowy?
Pytaniem, które pada jako pierwsze jest wiek oraz stan cywilny osoby ubiegającej się o kredyt. Są to kluczowe elementy pozwalające ustalić maksymalny okres kredytowania i ewentualną potrzebę dostarczenia dodatkowych dokumentów np. o rozdzielności majątkowej. Kolejne ważne pytanie to źródło i wysokość uzyskiwania dochodów. – Na przykład w przypadku umowy o pracę ważne jest, czy umowa zawarta jest na czas określony i na jak długo, czy nieokreślony lub w przypadku działalności gospodarczej od kiedy jest prowadzona i na jakich zasadach rozliczany jest podatek dochodowy – mówi Mateusz Dłubak z Gold Finance. Jeśli chodzi o wysokość dochodów klienta zainteresowanego kredytem, to w przypadku umowy o pracę, zlecenia czy umowy o dzieło sprawa jest stosunkowo prosta. Wystarczy podać średnią kwotę zarobków netto z ostatnich 3, 6 lub 12 miesięcy. Natomiast w przypadku działalności gospodarczej sprawa jest już bardziej złożona, ponieważ ekspert będzie oczekiwał szczegółowych informacji odnośnie wysokości uzyskiwanych przychodów, kosztów, dochodu firmy nawet za okres dwóch ostatnich lat. – Dodatkowo istotne będą również kwestie związane z zobowiązaniami firmy np. czy firma posiada leasingi lub kredyty firmowe, a ważną sprawą może okazać się wysokość odpisów amortyzacyjnych również za okres dwóch ostatnich lat - mówi Mateusz Dłubak z Gold Finance. Pytanie, które również pada na pierwszym spotkaniu z ekspertem kredytowym, to obecne zobowiązania finansowe, które posiadamy. – Rozumiemy je jako wszystkie kredyty i pożyczki ratalne, limity w kontach, oraz karty kredytowe. W tej kwestii ważna jest nie tylko wysokość płaconych miesięcznie rat, ale i pozostały do spłaty kapitał. Abyśmy mieli szanse przygotować jak najdokładniejszą ofertę kredytową, musimy znać obecną sytuację klienta. W niektórych przypadkach jednym z pierwszych ruchów jakie wykonujemy dla naszych klientów jest konsolidacja zobowiązań, tak aby przybliżyć nas do celu i przy okazji zaoszczędzić pieniądze, usuwając drogie lub niepotrzebne produkty bankowe, mówi Adrian Szklarek z Gold Finance. Podczas spotkania, zapewne ze strony eksperta padnie pytanie o terminowość spłat kredytów. Nie należy obawiać się mówić o zaistniałych opóźnieniach. Po prostu, niektóre banki podchodzą bardziej, a inne mniej restrykcyjnie do takich sytuacji.
Pytania, które mogą Cię zaskoczyć
Będąc na spotkaniu z ekspertem kredytowym musisz być gotowy na to, że niektóre pytania mogą wydawać się zaskakujące. Ekspert może zapytać wprost czy zdarzyły się klientowi jakiekolwiek opóźnienia w płatnościach wobec banków w ciągu ostatnich kilku lat – Często myślimy, że jest to kwestia mało istotna, ale okazuje się, że takich spraw nie można bagatelizować, ponieważ banki szczególną uwagę zwracają na regularność spłat rat kredytowych i każde opóźnienie powyżej 31 dni może mieć wpływ na negatywną ocenę klienta w oczach banku, mówi Mateusz Dłubak z Gold Finance. W przypadku kobiet, choć nie tylko, mogą pojawić się pytania odnośnie tego czy dana osoba przebywa na zwolnieniu lekarskim lub urlopie macierzyńskim czy wychowawczym – ma to zdecydowane znaczenie i wpływ na ocenę przez bank, czy dane źródło uzyskiwanych dochodów może zostać uwzględnione w ocenie zdolności kredytowej.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).